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Zwitschermaschine: rarely does a band’s name so accurately construe the sort of music that a group plays. In 1922 German painter Paul Klee conceived the eponymous painting – four birds sit on a wire (or is it a sine-wave branch?) connected to a hand-crank. With drawn necks, wide-open beaks and jagged and rounded objects flowing from their mouths, they peer in different directions. The freedom of song converges with the discipline of mechanics. Known as the "Twittering Machine", in English, it fits to alto saxophonist Mark Weschenfelder’s play as he conjoins the four wind instruments, which in turn are cranked-up by the rhythm section. The music is as original as the painting. With its beautifully unorthodox style, the band’s sound is defined by two flutes that flicker, glitter, twitter, in front of, beside, or with saxophone, trombone, guitar, bass and drums. Weschenfelder's compositions offer immense flexibility and range. He doesn’t copy American musical styles, just as he stays away from writing material that might encourage improvisational grandstanding. He loves to keep the music compact, colorful, and dynamic. For Weschenfelder the principle of improvisation is vital, but you’re not going to find him repeating a new musical riff just because it’s convenient.
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Die Musik von Mark Weschenfelder mit seiner „Zwitschermaschine“ braucht seine Zeit. Sie entspricht nicht den gängigen Erwartungen an einen Modernen Jazz, allein 2 Flöten sind schon ein Indiz dafür, dass es anders klingen wird. Aber wenn man sich einmal darauf einlässt und der Musik eine Chance gibt, kann man sich auf eine sehr hörenswerte Musik freuen.
Ein Bläsersatz mit zwei Flöten und eine Rhythmusgruppe mit Gitarre, Bass und Schlagzeug werden auf "System for Us" mal in kantige Konfrontation getrieben, zu repetitiven Patterns zusammengefügt oder zu Klangflächen verdichtet.
If Zwitschhermaschine is an indication of his mature musical concepts, then it’s obvious that [Mark Weschenfelders] skills and those of this septet should be appreciated past Germany’s borders.
L’assise de l’ensemble repose sur une solide section rythmique qui positionne cette musique de création sur la belle planète du jazz d’aujourd’hui (celui qui invente et se régénère, pas l’autre !). [...] Pour autant, Zwitschermaschine affirme son identité, sa singularité.
[...] diese Zwitschemaschine macht gläserdominierten Hardcorejazz mit Progrock-Einflüssen, der sich am ehesten noch als aufnotierte Improvisation umschreiben lässt, ambitioniert, doch immer, wenn er aufgrund der Freude an der größtmöglichen Dissonanz allzu anstrengend zu werden droht, auch wieder von nachgerade magischer Suggestivkraft [...].
Systems for Us is compositionally rich with edge, but still swings mightily.